Adolf ni Tsugu
2 posters
Strana 1 od 1
Adolf ni Tsugu
...odnosno Poruka Adolfu, kako glasi naslov ovog petotomnog serijala Osamua Tezuke. Završio sam poslednji tom ovih dana, polako ga čitajući i neizmjerno uživajući u svakoj stranici ove uraganski jake i emotivne ratno-špijunske drame, koja na svojih hiljadu i trista strana pripovjeda priču koja oslikava mračnu stranu XX vijeka - užas koji se činio beskrajnim, napori rata koju sa satrli čitave zemlje i narode, uništavajući staro i krčeći put najvećim socijalnim preokretima ikada. Iako prevashodno priča od Drugom svjetskom ratu, "Adolf" posjeduje i univerzalnu dimenziju, humanističku poruku koja poziva na "slobodu, bratstvo i jednakost", poruku koja nije vještački usađena u "poučne" zaključke pripovjedača, već živi i sija u likovima bliskim nama.
Sav apsurd rasnih i nacionalnih podjela oslikan je u tijesno prepletenim sudbinama tri Adolfa - svaki obilježen tragedijom pocijepanosti, nesigurnosti identiteta koja poprima dramatične razmjere u goru ćem svijetu. Posmatramo životne sage najvećeg masovnog ubice XX vijeka, Adolfa Hitlera, mladog Adolfa Kafmana, njemačko-japanskog porijekla i budućeg SS krvnika, te Adolfa Blumhauera, njegovog najboljeg prijatelja iz djetinjstva i Jevrejina iz japanskog grada Kobea. Priča počinje na grobu trećeg Adolfa, u Izraelu, onoga koji je zatvorio krvavi krug, stavio tačku na jednu maltene fantastičnu, ali i gorko ironičnu sudbinsku nit. Vrijeme je da priča počne, i polako vas opčini... svojom beskrajnom iskrenošću, dinamikom, iznevjerenim prijateljstvima, tragedijama malih ljudi, iznevjerenim naporima ka "boljem svijetu", okrutnošću koju posjedujemo i tako često ispoljavamo... Tezuka je uspio, ponovo se dokazujući kao genije kakav se rijetko sreće. Za mene, "Adolf" je u rangu njegovih najboljih dijela - sumorna drama koja ne nudi optimistične zaključke, ali prikazuje ambivalenciju ljudske prirode, u svemu i svakome - junaci su konstantno na granici suza i smijeha, istovremeno. Po tom senzibilitetu, neke scene me podjećaju na "Barefoot Gena", u kome svaki plemeniti postupak izgleda mnogo veći i čistiji zbog sveopšteg haosa i smrti okolo glavnih junaka... no, pustimo se sad poređenja.
Mladi japanski reporter Toge, izvještavajući sa Olimpijade u Minhenu, prima poruku od svog brata, koji studira u Njemačkoj. Ali pronalazi samo njegov izbodeni leš u krošnji obližnjeg drveta, i ubrzo i samo njegovo tijelo nestaje u gustoj šumi nacističke birokratije i državnog aparata... Toge polako skuplja materijal o svome bratu - komunističkom aktivisti, koji je došao u posjed nečega. Dokumenata, jednog pisma i dva rodna lista. Koji bi smrvili Adolfa Hitlera, ukoliko bi ikada bili pronađeni, obezvrijeđujući i njegovu ideologiju i dotadašnje napore... no, ovo je samo okvir u kome Tezuka gradi gigantsku priču - isprepletanu među-odnosima niza likova, uvjerljivih i životnih, konstantno uzbudljivu, ispunjenu strašnom melanholijom nadolazećeg rata i svega što će on donijeti, bolom odrastanja i pregnuća pojedinaca koji žele da promijene svijet, skrenu ga sa njegove fatalističke putanje... uzalud. U ovoj fabuli, onako kako se gradi u svih pet tomova, kristalno jasno su oslikani apsurdi i sumanutost i njemačkog nacizma i japanskog militarizma, mračnih sila reakcije koje su prijetile da progutaju čitav svijet - i Tezuka ne štedi ni svoje sunarodnike, naprotiv. Snažna osuda japanske ksenofobije, koja u blažem obliku ppostoji i danas, primjetna je i samo još više izvrgava ruglu koncepte "superiornih nacija", "čistote krvi" i sličnih deluzija.
Dramaturški, na jako visokom nivou. Ja sam uživao, čitajući ovo u najboljim od najboljih raspoloženja, osjećajući da je "Adolf" štivo kome treba osvetiti pažnju. I jeste; odiše životom, stvaralačkim poletom autora koji se hvata u koštac i sa najozbiljnijim temama, obrađujući ih studiozno, sa puno poštovanja i poimanja suštine stvari. Jedva čekam "Fibrino" izdanje, bre.
(Slike ću dodati kasnije, internet je trenutno problematičan.)
Sav apsurd rasnih i nacionalnih podjela oslikan je u tijesno prepletenim sudbinama tri Adolfa - svaki obilježen tragedijom pocijepanosti, nesigurnosti identiteta koja poprima dramatične razmjere u goru ćem svijetu. Posmatramo životne sage najvećeg masovnog ubice XX vijeka, Adolfa Hitlera, mladog Adolfa Kafmana, njemačko-japanskog porijekla i budućeg SS krvnika, te Adolfa Blumhauera, njegovog najboljeg prijatelja iz djetinjstva i Jevrejina iz japanskog grada Kobea. Priča počinje na grobu trećeg Adolfa, u Izraelu, onoga koji je zatvorio krvavi krug, stavio tačku na jednu maltene fantastičnu, ali i gorko ironičnu sudbinsku nit. Vrijeme je da priča počne, i polako vas opčini... svojom beskrajnom iskrenošću, dinamikom, iznevjerenim prijateljstvima, tragedijama malih ljudi, iznevjerenim naporima ka "boljem svijetu", okrutnošću koju posjedujemo i tako često ispoljavamo... Tezuka je uspio, ponovo se dokazujući kao genije kakav se rijetko sreće. Za mene, "Adolf" je u rangu njegovih najboljih dijela - sumorna drama koja ne nudi optimistične zaključke, ali prikazuje ambivalenciju ljudske prirode, u svemu i svakome - junaci su konstantno na granici suza i smijeha, istovremeno. Po tom senzibilitetu, neke scene me podjećaju na "Barefoot Gena", u kome svaki plemeniti postupak izgleda mnogo veći i čistiji zbog sveopšteg haosa i smrti okolo glavnih junaka... no, pustimo se sad poređenja.
Mladi japanski reporter Toge, izvještavajući sa Olimpijade u Minhenu, prima poruku od svog brata, koji studira u Njemačkoj. Ali pronalazi samo njegov izbodeni leš u krošnji obližnjeg drveta, i ubrzo i samo njegovo tijelo nestaje u gustoj šumi nacističke birokratije i državnog aparata... Toge polako skuplja materijal o svome bratu - komunističkom aktivisti, koji je došao u posjed nečega. Dokumenata, jednog pisma i dva rodna lista. Koji bi smrvili Adolfa Hitlera, ukoliko bi ikada bili pronađeni, obezvrijeđujući i njegovu ideologiju i dotadašnje napore... no, ovo je samo okvir u kome Tezuka gradi gigantsku priču - isprepletanu među-odnosima niza likova, uvjerljivih i životnih, konstantno uzbudljivu, ispunjenu strašnom melanholijom nadolazećeg rata i svega što će on donijeti, bolom odrastanja i pregnuća pojedinaca koji žele da promijene svijet, skrenu ga sa njegove fatalističke putanje... uzalud. U ovoj fabuli, onako kako se gradi u svih pet tomova, kristalno jasno su oslikani apsurdi i sumanutost i njemačkog nacizma i japanskog militarizma, mračnih sila reakcije koje su prijetile da progutaju čitav svijet - i Tezuka ne štedi ni svoje sunarodnike, naprotiv. Snažna osuda japanske ksenofobije, koja u blažem obliku ppostoji i danas, primjetna je i samo još više izvrgava ruglu koncepte "superiornih nacija", "čistote krvi" i sličnih deluzija.
Dramaturški, na jako visokom nivou. Ja sam uživao, čitajući ovo u najboljim od najboljih raspoloženja, osjećajući da je "Adolf" štivo kome treba osvetiti pažnju. I jeste; odiše životom, stvaralačkim poletom autora koji se hvata u koštac i sa najozbiljnijim temama, obrađujući ih studiozno, sa puno poštovanja i poimanja suštine stvari. Jedva čekam "Fibrino" izdanje, bre.
(Slike ću dodati kasnije, internet je trenutno problematičan.)
Mhejl- Ističe se
- Datum upisa : 09.02.2011
Broj poruka : 254
Re: Adolf ni Tsugu
Adolf je odlican. Bio bi merak da ga neko objavi na nekom od domacih jezika...
prozirna senka- Novajlija
- Datum upisa : 12.03.2011
Broj poruka : 33
Strana 1 od 1
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu