Strip magazin TRON
3 posters
Strana 1 od 1
Re: Strip magazin TRON
Imali smo tu čast da sa nama na predstavljanju drugog broja revije Kiša bude i glavni urednik Trona Dragan Savić.crow ::Jedna sjajna pojava i jako profesionalna, još kad uzmemo u obzir nesrećno vreme kad je izlazila.
Govorio je i o tim teškim vremenima kada je baš bilo teško izdavati strip u Srbiji.
Inače, ja imam prva dva Mega Trona A od Milana sam uzeo svih devet brojeva Trona na čitanje
Znam da je Milan (inače član redakcije i jedan od ove trojice na slici) suviše velika lenčuga da bi se potrudio da pregleda šta se sve piše na forumu pa ću iskoristiti ovaj post da mu poručim da od vraćanja Trona neće biti ništa
Hrabar potez, zar ne
Re: Strip magazin TRON
Sada stvarno posedujem sve brojevecrow ::Čista anarhija
Toliko sam ih puta pročitao da mislim da napamet znam koji strip gde ide
Re: Strip magazin TRON
@Ultras:
Sve brojeve???
Megatrona ima tri, znači ne pomaže ni anarhija i dalje ti fali jedan
Sve brojeve???
Megatrona ima tri, znači ne pomaže ni anarhija i dalje ti fali jedan
Nermal- Ističe se
- Datum upisa : 22.05.2011
Broj poruka : 298
Re: Strip magazin TRON
Kako znaš da mi fali Megatron 3?Nermal ::@Ultras:
Sve brojeve???
Megatrona ima tri, znači ne pomaže ni anarhija i dalje ti fali jedan
Imam devet Trona i prva dva Megatrona.
Re: Strip magazin TRON
Pa, napisao si gore da imaš dva Megatrona..čista logika :)
Nermal- Ističe se
- Datum upisa : 22.05.2011
Broj poruka : 298
Re: Strip magazin TRON
Ali, još nije kasno...
Imaš na Kupindu komplet koji prodaje tvoj sugrađanin, a imaš i broj 3 za sasvim pristojnu količinu novčića.
Imaš na Kupindu komplet koji prodaje tvoj sugrađanin, a imaš i broj 3 za sasvim pristojnu količinu novčića.
Nermal- Ističe se
- Datum upisa : 22.05.2011
Broj poruka : 298
Re: Strip magazin TRON
GODINA USPONA PODZEMLJA 1993.
Nova 1993.g. stripu (kao, uostalom, ni ostalima) nije puno obećavala. Gotovo sve strip publikacije
prestale su da izlaze još 1992.g. Čak su i dogovečna „Dnevnikova“ izdanja („Zlatna serija“,
„Lunov Magnus Strip“, „Marti Misterija“, „Dilan Dog“) nestala. Činilo se da za devetu umetnost
više nema mesta u Jugoslaviji
Pregled događanja na Jugo-strip sceni u 1993.g. otkriva ispod, u odnosu na 1980-te, nespornog siromaštva i neka nova, ohrabrujuća kretanja, kretanja koja se dešavaju u okviru dve (nazovimo ih tako) škole stripa: klasičarske i podzemne tj. andergraund.
KLASIČARI
Samo dve strip publikacije uspele su da iz 1992.g. uskoče u 1993.g. Jedna je „Politikin zabavnik“ a druga strip magazin „Tron“.
Ma kolike primedbe imali na izbor stripova u „PZ“, činjenica je da je ovaj list, objavljujući svakog petka 20-tak strana stripa, pošteno branio (u okviru svoje u naslovu obznanjene koncepcije - zabavnik) čast priča u slikama. Dopadali nam se ili ne Fantom i Modesti Blejz, uz poneki reprint ili novog junaka (kakav je npr. Mikelucijev Marsel Labrim), ne možemo poreći da ih je barem bilo – što je za 1993. i te kakav uspeh. Doda li se rečenom da je „PZ“ objavio i sjajnog Jakovitovog „Koko Bila“ (o Bluberiju da i ne govorimo), sva gunđanja na njegov račun mogu se tumačiti samo kao čista zloba.
Strip magazin „Tron“ započeo je svoju avanturu krajem 1992.g. obećavajući da će postati prvoklasni događaj ovdašnje strip scene. Osnovna ideja „Trona“ - da donosi radove najmlađe generacije domaćih autora i njihovih starijih kolega koje već stiču slavu u inostranstvu - pravi je pogodak. Stripovi objavljeni u „Tronu“ dokazali su da u Jugoslaviji stasavaju novi autori kojima treba dati šansu (a koja im godinama unazad nije pružana). Ukoliko opstane – što mu od srca želimo – „Tron“ će svakako postati temelj novog poleta domaćeg stripa.
Za „Tron“ je vezan još jedan bitan strip događaj. Naime, na stranicama ovog magazina pojavljuje se i epohalni Moebijusov strip „Hermetička garaža“. Iako njegovo ovdašnje objavljivanje kasni gotovo 20 godina, remek-delo apsurda i poigravanja žanrovima i medijem nije izgubilo ništa od svoje atraktivnosti i prefinjenosti.
I dok je „Tron“ uspeo da prebrodi višemesečnu krizu posle 4. broja pa se oktobra pojavio, ipak, i peti broj, jedan drugi strip magazin „Balon“, nije stigao dalje od drugog broja. Uprkos nameri da objavljuje domaće stripova u slabijoj štampi na novinskom papiru (što je, valjda, trebalo da ga učini jeftinijim) „Balon“ je, na žalost, jednostavno nestao. Ali, 1993. godina će se pamtiti po tome što su u njoj najbolje ideje najlakše propadale.
PODZEMNI STRIP
Činjenica da je andergraund strip odavno izborio svoje mesto u svetu devete umetnosti, te da se više ne umnožava i prodaje tajno i pod pretnjom zabrane odnosno kažnjavanja za vređanje morala, već da se o njemu javno, autoritativno i sa uvažavanje raspravlja, nije imala nikakav uticaj na tretiranje ovog i ovakvog stripa u Jugoslaviji gde je andergraund strip i dalje bezbrižno prećutkivan. A, kako kaže parola: Čega nema u novinama – nije se ni desilo.
Ipak, nekolicina mladih umetnika otkrila je andergraund strip i počela da stvara pod njegovim uticajem. Njihov rad bio je osuđen na nerazumevanje i izolaciju, čak i ako bi ti isti autori postali poznati i cenjeni u svetu, kao što je slučaj sa Aleksandrom Zografom.
Ali, kako to već biva, stvari su počele da se kreću. I to upravo u 1993. godini.
Po svim pravilima konspiracije andergraund umetnici (ovog puta ’andergraund’ treba shvatiti ne samo kao stilsku odrednicu već i u onom prvobitnom značenju, kao podzemni, tajni način rada i delovanja) okupili su se i počeli da sarađuju. Prvi zajednički projekat bio je „Patagonija“, katalog za izložbu stripa u izdanju Doma omladine Vršac. Ova sveščica sa radovima Grabovskog, Babića, Ljubanovića, Wostoka, Genevre i Mučibabića, imala je, uprkos minimalnom tiražu (51 primerak) izuzetan odjek u javnosti i, što je možda i važnije, među strip stvaraocima. Informacije su počele da se razmenjuju, mreža zainteresovanih se proširila. Rezultat tog poleta je pojava „Krpelja, podzemnog žurnala“, prave pravcate andergraund publikacije koja se umnožava kad se ima para a rastura (samo odabranima) poštom ili ličnom dostavom. Na isti način je objavljena i samostalna strip sveska Wostoka „Prorezi na krinki“.
Dešavanja u podzemlju inicirala su i jedan ’javni’ projekat. U časopisu „Gradina“ 1-4 objavljen je poseban temat pod naslovom „Trip“ u kome su objavljeni andergraund stripovi Wostoka, Zografa, Redžića, Milutinovića i Ristića.
Još jedno ’legalno’ izdanje andergraud stripa zaslužuje da bude pomenuto. U pitanju su 4 sveščice sa odabranim stripovima Roberta Kramba (izdanje „Šund“ dd) kojima je našoj publici malo detaljnije predstavljen rad ovog klasika američkog i svetskog andergraund stripa.
Tako je 1993. bila godina proboja barijera predrasuda. Oformljeno je malo ali aktivno bratstvo autora, različitih individualnosti i rukopisa, koji se kreću u rasponu od klasičnog, otkačenog subverzivnog provociranja tzv dobrog ukusa do ispitivanja samih granica strip medija, bratstva od koga možemo očekivati nove radove i projekte. Istome se nadamo i od autora okupljenih oko „Trona“.
A možda će nam nova 1994. prirediti i neka potpuno neočekivana prijatna iznenađenja – u sličicama.
Nova 1993.g. stripu (kao, uostalom, ni ostalima) nije puno obećavala. Gotovo sve strip publikacije
prestale su da izlaze još 1992.g. Čak su i dogovečna „Dnevnikova“ izdanja („Zlatna serija“,
„Lunov Magnus Strip“, „Marti Misterija“, „Dilan Dog“) nestala. Činilo se da za devetu umetnost
više nema mesta u Jugoslaviji
Pregled događanja na Jugo-strip sceni u 1993.g. otkriva ispod, u odnosu na 1980-te, nespornog siromaštva i neka nova, ohrabrujuća kretanja, kretanja koja se dešavaju u okviru dve (nazovimo ih tako) škole stripa: klasičarske i podzemne tj. andergraund.
KLASIČARI
Samo dve strip publikacije uspele su da iz 1992.g. uskoče u 1993.g. Jedna je „Politikin zabavnik“ a druga strip magazin „Tron“.
Ma kolike primedbe imali na izbor stripova u „PZ“, činjenica je da je ovaj list, objavljujući svakog petka 20-tak strana stripa, pošteno branio (u okviru svoje u naslovu obznanjene koncepcije - zabavnik) čast priča u slikama. Dopadali nam se ili ne Fantom i Modesti Blejz, uz poneki reprint ili novog junaka (kakav je npr. Mikelucijev Marsel Labrim), ne možemo poreći da ih je barem bilo – što je za 1993. i te kakav uspeh. Doda li se rečenom da je „PZ“ objavio i sjajnog Jakovitovog „Koko Bila“ (o Bluberiju da i ne govorimo), sva gunđanja na njegov račun mogu se tumačiti samo kao čista zloba.
Strip magazin „Tron“ započeo je svoju avanturu krajem 1992.g. obećavajući da će postati prvoklasni događaj ovdašnje strip scene. Osnovna ideja „Trona“ - da donosi radove najmlađe generacije domaćih autora i njihovih starijih kolega koje već stiču slavu u inostranstvu - pravi je pogodak. Stripovi objavljeni u „Tronu“ dokazali su da u Jugoslaviji stasavaju novi autori kojima treba dati šansu (a koja im godinama unazad nije pružana). Ukoliko opstane – što mu od srca želimo – „Tron“ će svakako postati temelj novog poleta domaćeg stripa.
Za „Tron“ je vezan još jedan bitan strip događaj. Naime, na stranicama ovog magazina pojavljuje se i epohalni Moebijusov strip „Hermetička garaža“. Iako njegovo ovdašnje objavljivanje kasni gotovo 20 godina, remek-delo apsurda i poigravanja žanrovima i medijem nije izgubilo ništa od svoje atraktivnosti i prefinjenosti.
I dok je „Tron“ uspeo da prebrodi višemesečnu krizu posle 4. broja pa se oktobra pojavio, ipak, i peti broj, jedan drugi strip magazin „Balon“, nije stigao dalje od drugog broja. Uprkos nameri da objavljuje domaće stripova u slabijoj štampi na novinskom papiru (što je, valjda, trebalo da ga učini jeftinijim) „Balon“ je, na žalost, jednostavno nestao. Ali, 1993. godina će se pamtiti po tome što su u njoj najbolje ideje najlakše propadale.
PODZEMNI STRIP
Činjenica da je andergraund strip odavno izborio svoje mesto u svetu devete umetnosti, te da se više ne umnožava i prodaje tajno i pod pretnjom zabrane odnosno kažnjavanja za vređanje morala, već da se o njemu javno, autoritativno i sa uvažavanje raspravlja, nije imala nikakav uticaj na tretiranje ovog i ovakvog stripa u Jugoslaviji gde je andergraund strip i dalje bezbrižno prećutkivan. A, kako kaže parola: Čega nema u novinama – nije se ni desilo.
Ipak, nekolicina mladih umetnika otkrila je andergraund strip i počela da stvara pod njegovim uticajem. Njihov rad bio je osuđen na nerazumevanje i izolaciju, čak i ako bi ti isti autori postali poznati i cenjeni u svetu, kao što je slučaj sa Aleksandrom Zografom.
Ali, kako to već biva, stvari su počele da se kreću. I to upravo u 1993. godini.
Po svim pravilima konspiracije andergraund umetnici (ovog puta ’andergraund’ treba shvatiti ne samo kao stilsku odrednicu već i u onom prvobitnom značenju, kao podzemni, tajni način rada i delovanja) okupili su se i počeli da sarađuju. Prvi zajednički projekat bio je „Patagonija“, katalog za izložbu stripa u izdanju Doma omladine Vršac. Ova sveščica sa radovima Grabovskog, Babića, Ljubanovića, Wostoka, Genevre i Mučibabića, imala je, uprkos minimalnom tiražu (51 primerak) izuzetan odjek u javnosti i, što je možda i važnije, među strip stvaraocima. Informacije su počele da se razmenjuju, mreža zainteresovanih se proširila. Rezultat tog poleta je pojava „Krpelja, podzemnog žurnala“, prave pravcate andergraund publikacije koja se umnožava kad se ima para a rastura (samo odabranima) poštom ili ličnom dostavom. Na isti način je objavljena i samostalna strip sveska Wostoka „Prorezi na krinki“.
Dešavanja u podzemlju inicirala su i jedan ’javni’ projekat. U časopisu „Gradina“ 1-4 objavljen je poseban temat pod naslovom „Trip“ u kome su objavljeni andergraund stripovi Wostoka, Zografa, Redžića, Milutinovića i Ristića.
Još jedno ’legalno’ izdanje andergraud stripa zaslužuje da bude pomenuto. U pitanju su 4 sveščice sa odabranim stripovima Roberta Kramba (izdanje „Šund“ dd) kojima je našoj publici malo detaljnije predstavljen rad ovog klasika američkog i svetskog andergraund stripa.
Tako je 1993. bila godina proboja barijera predrasuda. Oformljeno je malo ali aktivno bratstvo autora, različitih individualnosti i rukopisa, koji se kreću u rasponu od klasičnog, otkačenog subverzivnog provociranja tzv dobrog ukusa do ispitivanja samih granica strip medija, bratstva od koga možemo očekivati nove radove i projekte. Istome se nadamo i od autora okupljenih oko „Trona“.
A možda će nam nova 1994. prirediti i neka potpuno neočekivana prijatna iznenađenja – u sličicama.
(1994) Ilija Bakić
# 6
NOVA POTVRDA KVALITETA
Strip magazin „Tron“ br. 6,
izdavač „Orbis“ Beograd, 1994.
Šesti broj strip magazina „Tron“ još jedna je potvrda valjanosti uređivačke koncepcije koju redakcija izgrađuje od prvog broja a glavni urednik Dragan Savić u Uvodnoj reči definiše na sledeći način: „... redakcija teži ka visoko profesionalnom odnosu prema strip kulturi i umetnosti...“ i „posvećuje pažnju obrazovanju mladih koji bi želeli da se jednog dana pojave na stranicama naših izdanja kao strip autori.“
U skladu sa ovakvom idejom „Tron 6“ predstavlja skup izuzetno kvalitetnih stripova, pre svega mladih domaćih autora te već renomiranih stranaca uz brojne vesti iz celog strip-sveta.
Broj otvara tragikomična storija „U potrazi za razuzdanim“ koju je po scenariju proslavljenog Abulija nacrtao Darko Perović. Briljantnoj minijaturi o slepcu Tabaniću i bogalju Vidiću po crnohumornom senzibilitetu bliska je priča „Sve kreature, i velike i male“ tandema Oskaribar (scenario) i R. M. Gera (crtež). Priču o medicinskoj sestri diktatoru maestralno nosi Gerina linija.
Humor je crta koja se provlači i kroz stripove „Svindl“ i „Uvertira“. Dve početne epizode serijala „Svindl“, scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Miroljuba Milutinovića – Brade predstavljaju nam dvojicu lopova gubitnika u Beogradu 1939.g. koji se kreću između svetova sitnih kriminalaca sa ulice i onih krupnijih zavaljenih u fotelje, i veoma sličnih onima što ih pominju i današnje novine. „Uvertira“ Ivane Filipović pokazuje da od nje, sudeći po ovom prvom objavljenom stripu, možemo očekivati zanimljive i duhovite radove.
„Posle pedeset godina: Nastavak“ Trošića i Jovanovića zanimljiv je i za ovdašnje uslove redak spoj stripa i poezije (u ovom slučaju T. S. Eliota).
U odeljku naslovljenom „Media Tron“ predstavljen je Joe Kubert, autor prisutan na strip sceni od 1940-tih. U razgovoru koji je sa njim vodio Nikola Aćin, Kubert priča o svojim počecima, sopstvenom radu i pogledima na strip kao zanat i umetnost. Kao potvrda njegovih reči objavljene su skice koje je radio za strip „Tor“ odnosno jedna epizoda tog serijala. Ovakvo predstavljanje stvaralaca osim informativne ima i onu već pomenutu obrazovnu funkciju.
Ostatak sadržaja ispunjavaju pretposlednji nastavak Moebiusove „Hermetičke garaže“ (kojim se objavljivanje ovog istorijski značajnog stripa polako privodi kraju) i 3 table Wattersonovog stripa „Kalvin i Hobs“ koji pleni fascinantnom mešavinom sveta dečije mašte i trivijalne stvarnosti. U pitanju je zaista remek-delo tzv. porodičnog stripa.
„Tron 6“ je potvrda da ponovo, posle dugo vremena, imamo izuzetan strip magazin pred sobom.
Strip magazin „Tron“ br. 6,
izdavač „Orbis“ Beograd, 1994.
Šesti broj strip magazina „Tron“ još jedna je potvrda valjanosti uređivačke koncepcije koju redakcija izgrađuje od prvog broja a glavni urednik Dragan Savić u Uvodnoj reči definiše na sledeći način: „... redakcija teži ka visoko profesionalnom odnosu prema strip kulturi i umetnosti...“ i „posvećuje pažnju obrazovanju mladih koji bi želeli da se jednog dana pojave na stranicama naših izdanja kao strip autori.“
U skladu sa ovakvom idejom „Tron 6“ predstavlja skup izuzetno kvalitetnih stripova, pre svega mladih domaćih autora te već renomiranih stranaca uz brojne vesti iz celog strip-sveta.
Broj otvara tragikomična storija „U potrazi za razuzdanim“ koju je po scenariju proslavljenog Abulija nacrtao Darko Perović. Briljantnoj minijaturi o slepcu Tabaniću i bogalju Vidiću po crnohumornom senzibilitetu bliska je priča „Sve kreature, i velike i male“ tandema Oskaribar (scenario) i R. M. Gera (crtež). Priču o medicinskoj sestri diktatoru maestralno nosi Gerina linija.
Humor je crta koja se provlači i kroz stripove „Svindl“ i „Uvertira“. Dve početne epizode serijala „Svindl“, scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Miroljuba Milutinovića – Brade predstavljaju nam dvojicu lopova gubitnika u Beogradu 1939.g. koji se kreću između svetova sitnih kriminalaca sa ulice i onih krupnijih zavaljenih u fotelje, i veoma sličnih onima što ih pominju i današnje novine. „Uvertira“ Ivane Filipović pokazuje da od nje, sudeći po ovom prvom objavljenom stripu, možemo očekivati zanimljive i duhovite radove.
„Posle pedeset godina: Nastavak“ Trošića i Jovanovića zanimljiv je i za ovdašnje uslove redak spoj stripa i poezije (u ovom slučaju T. S. Eliota).
U odeljku naslovljenom „Media Tron“ predstavljen je Joe Kubert, autor prisutan na strip sceni od 1940-tih. U razgovoru koji je sa njim vodio Nikola Aćin, Kubert priča o svojim počecima, sopstvenom radu i pogledima na strip kao zanat i umetnost. Kao potvrda njegovih reči objavljene su skice koje je radio za strip „Tor“ odnosno jedna epizoda tog serijala. Ovakvo predstavljanje stvaralaca osim informativne ima i onu već pomenutu obrazovnu funkciju.
Ostatak sadržaja ispunjavaju pretposlednji nastavak Moebiusove „Hermetičke garaže“ (kojim se objavljivanje ovog istorijski značajnog stripa polako privodi kraju) i 3 table Wattersonovog stripa „Kalvin i Hobs“ koji pleni fascinantnom mešavinom sveta dečije mašte i trivijalne stvarnosti. U pitanju je zaista remek-delo tzv. porodičnog stripa.
„Tron 6“ je potvrda da ponovo, posle dugo vremena, imamo izuzetan strip magazin pred sobom.
(1994) Ilija Bakić
# 7
STARI I NOVI CIKLUSI
Strip magazin „Tron“ br. 7,
izdavač „Orbis“ Beograd, 1994.
Najnoviji broj Strip magazina „Tron“, po rečima urednika Dragana Savića „zaokružuje prvi ciklus u dosadašnjem izlaženju naše, trenutno, jedine specijalizovane strip revije“. Ovo se, pre svega, odnosi na završetak objavljivanja Moebiusove „Hermetičke garaže“, stripa koji je, uprkos svom značaju tek sada, 15 godina po završetku prve verzije rađene za francusku strip reviju „Metal Hurlant“, predstavljen domaćoj publici koja napokon može da uživa u Moebiusovoj blistavoj igrariji apsurda, čiste inspiracije i vrhunskog crtačkog umeća. „Tron“ je ovim svojim potezom ispunio značajnu kulturološku prazninu na ovdašnjim prostorima za šta zaslužuje sve čestitke.
Druga značajka novog broja „Trona“ je da sadrži čak 2 serijala odnosno nastavke serijala započetih u prošlim brojevima, čime ova za strip bitna kategorija stvaralaštva nalazi mesto i na našoj novos strip sceni. Nova epizoda serijala scenariste Oskaribara i crtača Gere, pod naslovom „Ninja knjigovođa“, kao i prošla „Sve kreature, i velike i male“, sa crnohumornim otklonom nastavlja da gradi priče o netipičnim ubicama. Kuriozum je da u svom najnovijem broju američki strip magazin „Heavy Metal“ (koji važi i za jedan od najprestižnijih u čitavom svetu) upravo objavljuje prvu epizodu ovog serijala. Tako je „Tron“ uspeo da isprednjači i na svetskoj sceni. Drugi serijal „Svindl“ scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Miroljuba Milutinovića – Brade, nastavak je priče o nespretnim predratnim kriminalcima koji, pred početak rata, beže vozom iz zemlje u nove avanture, na radost nestrpljivih čitalaca.
I priča „Bubbleboy“ Vladimira Stankovskog mogla bi se, takođe, smatrati svojevrsnim serijalom obzirom da se kreće u okvirima jednog posebnog sveta sa razrađenom ikonografijom. Stankovski je autor sa čijim doprinosom domaćem stripu svakako treba računati.
„Otkud Spilbergu onoliki živi dinosaurusi?“ Bojana Redžića vesela je ali i cinična priča, crtana prepoznatljivim karikaturalnim načinom, o kontinuitetu jednostavnih ali važnih pitanja o dostojanstvu. „Želim, želim, želim...“ Ivane Filipović (debitantkinje iz prošlog broja), uz blagu feminističku notu, takođe rešava dileme višesmislenosti postupanja. Sličan, feministički odgovor daje i strip „Ostavi poruku“ Abulija i Darka.
„Oklop“ scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Eugena Slavika mistična je priča sa horor završetkom (u maniru klasične „Zone sumraka“). I „Anobium“ scenariste Nicka Cuti-ja i crtača Alexa Toth-a slične je atmosfere kojoj je dodata i blago moralizatorska nota zaslužene kazne za bahatost.
„Tron“ u skladu sa svojom tradicijom i namerom da zainteresovanima ponudi nove informacije i izgrađuje više standarde kako kod čitalaca tako i kod autora, donosi intervju sa Simonom Bisley-em, crtačem koji se proslavio stripovima prepunim nasilja u kojima je šepure mišićave kreature. Popularni Biz, pak, veoma trezveno procenjuje svoj rad i radove savremenika odnosno prethodnika koje poštuje ali i odnos umetnosti i posla tj. strip biznisa.
I na kraju, iako je strip na početku „Trona“, kao šlag na torti, pomenimo Wattersonove „Kalvina i Hobsa“ koji na samo 8 sličica otkriva fantazije malih školaraca, čija se sadržina ne menja iz generacije u generaciju. Ista je situacija sa interesovanjem za strip – i ono postoji u svakom novom naraštaju mladih (i onih koji to ostaju). Pitanje je ko će i kako, koliko kvalitetno to interesovanje zadovoljiti. U ovom trenutku, ovde, „Tron“ taj zadatak u potpunosti ispunjava.
Strip magazin „Tron“ br. 7,
izdavač „Orbis“ Beograd, 1994.
Najnoviji broj Strip magazina „Tron“, po rečima urednika Dragana Savića „zaokružuje prvi ciklus u dosadašnjem izlaženju naše, trenutno, jedine specijalizovane strip revije“. Ovo se, pre svega, odnosi na završetak objavljivanja Moebiusove „Hermetičke garaže“, stripa koji je, uprkos svom značaju tek sada, 15 godina po završetku prve verzije rađene za francusku strip reviju „Metal Hurlant“, predstavljen domaćoj publici koja napokon može da uživa u Moebiusovoj blistavoj igrariji apsurda, čiste inspiracije i vrhunskog crtačkog umeća. „Tron“ je ovim svojim potezom ispunio značajnu kulturološku prazninu na ovdašnjim prostorima za šta zaslužuje sve čestitke.
Druga značajka novog broja „Trona“ je da sadrži čak 2 serijala odnosno nastavke serijala započetih u prošlim brojevima, čime ova za strip bitna kategorija stvaralaštva nalazi mesto i na našoj novos strip sceni. Nova epizoda serijala scenariste Oskaribara i crtača Gere, pod naslovom „Ninja knjigovođa“, kao i prošla „Sve kreature, i velike i male“, sa crnohumornim otklonom nastavlja da gradi priče o netipičnim ubicama. Kuriozum je da u svom najnovijem broju američki strip magazin „Heavy Metal“ (koji važi i za jedan od najprestižnijih u čitavom svetu) upravo objavljuje prvu epizodu ovog serijala. Tako je „Tron“ uspeo da isprednjači i na svetskoj sceni. Drugi serijal „Svindl“ scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Miroljuba Milutinovića – Brade, nastavak je priče o nespretnim predratnim kriminalcima koji, pred početak rata, beže vozom iz zemlje u nove avanture, na radost nestrpljivih čitalaca.
I priča „Bubbleboy“ Vladimira Stankovskog mogla bi se, takođe, smatrati svojevrsnim serijalom obzirom da se kreće u okvirima jednog posebnog sveta sa razrađenom ikonografijom. Stankovski je autor sa čijim doprinosom domaćem stripu svakako treba računati.
„Otkud Spilbergu onoliki živi dinosaurusi?“ Bojana Redžića vesela je ali i cinična priča, crtana prepoznatljivim karikaturalnim načinom, o kontinuitetu jednostavnih ali važnih pitanja o dostojanstvu. „Želim, želim, želim...“ Ivane Filipović (debitantkinje iz prošlog broja), uz blagu feminističku notu, takođe rešava dileme višesmislenosti postupanja. Sličan, feministički odgovor daje i strip „Ostavi poruku“ Abulija i Darka.
„Oklop“ scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Eugena Slavika mistična je priča sa horor završetkom (u maniru klasične „Zone sumraka“). I „Anobium“ scenariste Nicka Cuti-ja i crtača Alexa Toth-a slične je atmosfere kojoj je dodata i blago moralizatorska nota zaslužene kazne za bahatost.
„Tron“ u skladu sa svojom tradicijom i namerom da zainteresovanima ponudi nove informacije i izgrađuje više standarde kako kod čitalaca tako i kod autora, donosi intervju sa Simonom Bisley-em, crtačem koji se proslavio stripovima prepunim nasilja u kojima je šepure mišićave kreature. Popularni Biz, pak, veoma trezveno procenjuje svoj rad i radove savremenika odnosno prethodnika koje poštuje ali i odnos umetnosti i posla tj. strip biznisa.
I na kraju, iako je strip na početku „Trona“, kao šlag na torti, pomenimo Wattersonove „Kalvina i Hobsa“ koji na samo 8 sličica otkriva fantazije malih školaraca, čija se sadržina ne menja iz generacije u generaciju. Ista je situacija sa interesovanjem za strip – i ono postoji u svakom novom naraštaju mladih (i onih koji to ostaju). Pitanje je ko će i kako, koliko kvalitetno to interesovanje zadovoljiti. U ovom trenutku, ovde, „Tron“ taj zadatak u potpunosti ispunjava.
(1994) Ilija Bakić
Re: Strip magazin TRON
Ne bi da spamujem, ali....
Napisao si da je Balona izašlo 2 i da je ugašen, to mi bilo čudno pošto znam za 4, pa sam malo pregledao spiskove.
Balona u izdanju Eskod-a je bilo 2 - veliki format - (05.1993. i 06.1993.),
dok je Balona u izdanju BIGZ-a bilo 4 - mali format.
Napisao si da je Balona izašlo 2 i da je ugašen, to mi bilo čudno pošto znam za 4, pa sam malo pregledao spiskove.
Balona u izdanju Eskod-a je bilo 2 - veliki format - (05.1993. i 06.1993.),
dok je Balona u izdanju BIGZ-a bilo 4 - mali format.
Nermal- Ističe se
- Datum upisa : 22.05.2011
Broj poruka : 298
Re: Strip magazin TRON
Ma kakav spam - to je doprinos temi.Nermal ::Ne bi da spamujem, ali....
Napisao si da je Balona izašlo 2 i da je ugašen, to mi bilo čudno pošto znam za 4, pa sam malo pregledao spiskove.
Balona u izdanju Eskod-a je bilo 2 - veliki format - (05.1993. i 06.1993.),
dok je Balona u izdanju BIGZ-a bilo 4 - mali format.
Ovo su tekstovi Ilije Bakića iz 1994. godine pa je moguće da su kasnije izašla još dva broja Balona...
Ili je Ilijina greška...
Ne znam napamet Morao bih da pogledam Itinenrer domaćeg stripa
Re: Strip magazin TRON
Nije greška. Dobro je napisano, prvi Balon je izlazio na velikom formatu .
A kasnije je BIGZ pokrenuo magazin pod istim imenom, koji je bio na malom formatu i izašlo je 4 broja, o njemu je culfis pisao tu na forumu.
Ti su brojevi izlazili krajem 1994 i početkom 1995, zato i nisu spomenuti.
Na žalost, moji Itinereri su otišli u bolje ruke, pa dok ne dobijem druge, ne mogu pogledati.
A kasnije je BIGZ pokrenuo magazin pod istim imenom, koji je bio na malom formatu i izašlo je 4 broja, o njemu je culfis pisao tu na forumu.
Ti su brojevi izlazili krajem 1994 i početkom 1995, zato i nisu spomenuti.
Na žalost, moji Itinereri su otišli u bolje ruke, pa dok ne dobijem druge, ne mogu pogledati.
Nermal- Ističe se
- Datum upisa : 22.05.2011
Broj poruka : 298
Re: Strip magazin TRON
Uh, ja sam imao veliku frku šta da čitam prvo jer sam u isto vreme kupio Stripove koje smo voleli i ItinerereNermal ::Na žalost, moji Itinereri su otišli u bolje ruke, pa dok ne dobijem druge, ne mogu pogledati.
Re: Strip magazin TRON
Stripove... sam samo prelistao, jednom ću ih sigurno i kupiti, Itinereri su mi odlični, a još sam imao i tu sreću da upoznam autora na Salonu ove godine :))
Nermal- Ističe se
- Datum upisa : 22.05.2011
Broj poruka : 298
Similar topics
» Strip Magazin "Patak"
» STRIP Magazin BALON - popis s skenovima korica
» + i -
» YU strip
» E - magazin Bookvar
» STRIP Magazin BALON - popis s skenovima korica
» + i -
» YU strip
» E - magazin Bookvar
Strana 1 od 1
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu